Patrimonio Virtual de la Universidad de Alicante reproduce, por medio de 3D, las dos esfinges ibéricas originarias de Agost
EducacióUA
Patrimoni Virtual, equip multidisciplinari de la Universitat d’Alacant especialitzat en la virtualització del patrimoni, la docència i el desenvolupament de projectes d’investigació, que dirigeix el professor Jaime Molina, catedràtic d’Història Antiga de la UA i membre de l’Institut Universitari d’Investigació en Arqueologia i Patrimoni Històric (INAPH), ha realitzat la reproducció exacta de les dues esfinxs ibèriques, trobades el 1893 al jaciment del Camp de l’Escultor, a la localitat alacantina d’Agost, i la venda de les quals les va portar lluny de la localitat d’origen, una a París, al Museu del Louvre, i l’altra a Madrid, al Museu Arqueològic Nacional. En el projecte denominat «Documentació, impressió 3D i recreació virtual de dues esfinxs ibèriques d’Agost, Alacant», a través de la restauració virtual o la reintegració de parts que manquen, han reproduït les dues esfinxs en 3D i han aconseguit rèpliques exactes. Aquestes tenen com a destinació l’antiga ermita de Sant Pere, que d’ací a poc es transformarà en centre d’interpretació.
Les dues esfinxs originals, datades en el segles V-IV a. de C., estan fetes de pedra calcària, reprodueixen un animal mitològic híbrid, amb cos felí ales d’ocell, cap de dona d’origen oriental i que tenia una funció apotropaica, és a dir, allunyar el mal i atraure el bé. La que és al Museu del Louvre ha perdut les potes i el cap; a la que està depositada al Museu Arqueològic Nacional li falta la part inferior de la cara, les potes davanteres i les extremitats de les ales i fa vuitanta centímetres d’altura. Aquest tipus d’escultures es troben situades en monuments funeraris i constitueixen les millors peces d’art ibèric amb influència grega que es conserven.
El procés: col·laboració de Patrimoni Virtual i Artefactes UA
Patrimoni Virtual ha documentat mitjançant fotogrametria digital HD l’esfinx depositada en el Museu Arqueològic de Madrid, i, a causa de les restriccions a la mobilitat per l’actual pandèmia per la COVID-19, els especialistes no han pogut realitzar la fotogrametria de l’altra esfinx depositada al Museu del Louvre, motiu pel qual han hagut de modelar-la digitalment. Sí que han tingut accés a la que està custodiada en el Museu Arqueològic Nacional de Madrid. Així, han obtingut dues rèpliques virtuals mètriques, fidels a les peces originals a escala real, utilitzant tècniques de fabricació industrial amb impressió 3D en el laboratori Artefactes de la UA. A continuació, les rèpliques han sigut sotmeses a un postprocessat amb tècniques de restauració per a donar textura i color a la rèplica impresa en materials sintètics.
El caràcter excepcional d’aquest projecte prové de la creació de reproduccions exactes de peces arqueològiques amb aquest tipus de tècniques, relativament barates i amb resultats d’alta qualitat i rigor científic, i que situa l’equip de la UA davant la possibilitat de recuperar parcialment, encara que amb elevadíssims nivells de fidelitat, part del patrimoni que va ser espoliat de molts pobles i països. Aquesta és la primera vegada que s’utilitzen aquestes tècniques amb aquesta mena de patrimoni escultòric ibèric a Espanya, i s’han dut a terme en la UA gràcies a la creació de dos laboratoris propis que completen el procés de documentació i fabricació: Patrimoni Virtual i Artefactes, tots dos vinculats a l’INAPH.
L’ermita de Sant Pere és en l’actualitat un temple dessacralitzat i es trobava en ruïnes. Agost té pràcticament ultimades les obres per a transformar aquest espai en museu. El centre d’interpretació d’Agost oferirà al visitant una visió de conjunt de la història i del present del municipi.
Patrimoni Virtual és un equip de la UA format per investigadors i professionals procedents de diferents àmbits, com l’enginyeria, l’arqueologia, l’ar


Opine sobre esta noticia haciendo clic [aquí]
Comentarios a la noticia: