Investigadors de la Universitat dAlacant participen en el projecte ROMOMATTER! per a la defensa dels drets de les xiquetes i les dones gitanes a Europa. Finançat per la Comissió Europea amb 499.000 euros en el marc del Programa dInvestigació i Innovació Horitzó 2020, la reunió dinici de projecte acaba de tenir lloc, els dies 28 i 29 de gener del 2019, a la Facultat de Psicologia de la Universitat de Sevilla.
ROMOMATTER! persegueix combatre la discriminació de gènere que pateixen les xiques i les dones gitanes que viuen en barris en risc dexclusió social. Sespera que aquest procés les empodere i les capacite per a identificar lopressió que pateixen com a dones, imaginar un futur alliberador i advocar pels seus drets de dona gitana.
En aquesta primera reunió, investigadors rellevants i agents comunitaris influents dEuropa han establit les bases inicials del projecte a diferents nivells: gestió, qualitat, involucració de participants, implementació de processos dacció participativa, avaluació i difusió.
Liderat pel Centre dInvestigació i Acció Comunitària de la Universitat de Sevilla, el consorci de ROMOMATTER! està format per la Universitat dAlacant, Kamira Federació dAssociacions de Dones Gitanes─, la Federació Autonòmica dAssociacions Gitanes de la Comunitat Valenciana (FAGA), i per organitzacions comunitàries i acadèmiques de Romania, Bulgària, Hongria, Regne Unit.
En concret, des de la UA participa un grup interdisciplinari dinvestigadors que inclou María José Pastor, Alicia Ferrández i María del Pilar Espeso de làrea dAntropologia Social; Carmen Vives i Diana Gil de Medicina Preventiva i Salut Pública; i Daniel La Parra, María José Sanchis, Francisco Francés i Javier Ullán de làrea de Sociologia.
En el marc dels diferents paquets de treball de ROMOMATTER!, segons explica linvestigador Daniel La Parra, «el grup de la UA analitzarà i recopilarà tota la informació, les metodologies i les experiències dintervenció prèvies. Daltra banda, ens encarregarem de la difusió dels resultats del projecte entre les possibles entitats beneficiàries com poden ser associacions gitanes, administració pública ─educativa i sanitària─, i a tota la població mitjançant productes fets per joves gitanes».


