Actualitat de l´Alt Vinalopó, el Vinalopó Mitjà, l´Alcoià, El Comtat i l´Alacantí
UA

La Universidad de Alicante acoge la presentación del sello de Correos dedicado al Año Internacional de la Tabla Periódica de los Elementos

La Universidad de Alicante acoge la presentación del sello de Correos dedicado al Año Internacional de la Tabla Periódica de los Elementos

La Universitat d’Alacant acull la presentació del segell dedicat al 2019 Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics emès per Correos. Amb aquesta emissió, com indiquen des de la Sociedad Estatal Correos y Telégrafos, es reconeix una de les icones més universals de la ciència. La taula periòdica és la forma més senzilla, visual i completa de mostrar els elements dels quals estan fetes totes les coses, l’abecedari amb què està fet el llenguatge de la ciència més enllà d’idiomes i fronteres.

L’acte tindrà lloc el pròxim dilluns 11 de març de 2019, a les 11 hores a l’Aula Magna de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UA, en el marc de les IV Jornades del Grau en Història. Assistiran el degà de la Facultat de Filosofia i Lletres, Juan Mesa; l’investigador del Departament de Química Inorgànica de la UA, Javier García; la representant de Correus a València, Flor Fernández; des de l’oficina principal de Correus Alacant, la directora Mariola Gomis, i la coordinadora de vendes, Maite Navarro; la responsable de Filatelia Alacant, Rosa Cuevas; i el president i vicepresident, respectivament, de la Societat Filatèlica i Numismàtica d’Alacant, José Miguel Esteban i Antonio Valiente.

Taula periòdica

La taula periòdica és una obra col·lectiva a la qual han contribuït un gran nombre de científics que han sabut col·locar els fonaments dels quals està fet l’univers en les posicions que els corresponen. L’any vinent tindrà lloc el 150 aniversari de la publicació de la primera versió de la taula periòdica moderna proposada per Dmitri Ivànovitx Mendeléiev, un fet que ha volgut destacar Nacions Unides amb la declaració del 2019 com l’Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics. Per aquesta raó i a petició promoguda per Daniel Martín, assistent al Fòrum Econòmic Mundial i empleat de Correos, juntament amb l’investigador de la Universitat d’Alacant i president de la Unió Internacional de Química, Javier García, la companyia postal i de paqueteria torna a emetre un segell, en aquesta ocasió per a reconèixer la contribució espanyola al desenvolupament de la taula periòdica. Anteriorment, l’any 2007, Correos va emetre un segell dissenyat pel mateix Javier García, coincidint amb el centenari de la mort d’aquest rus universal, Mendeléiev.

«Amb els anys la taula periòdica s’ha convertit en la icona més recognoscible i universal de la ciència, però és poc coneguda –explica Javier García– com Espanya ha contribuït a la construcció d’aquest edifici del coneixement universal amb el descobriment de tres elements químics: el vanadi, el wolframi i el platí». «Els seus descobridors, Andrés Manuel del Río, els germans Juan José i Fausto Delhuyar i Antonio de Ulloa, a penes són coneguts pels seus compatriotes i els seus noms i les seues històries no es compten a classe quan s’explica la taula periòdica. Precisament, per a donar a conèixer aquests quatre grans descobridors espanyols, Correos emet un segell que destaca els tres elements químics amb els quals van contribuir a la taula periòdica», destaca l’investigador de la Universitat d’Alacant.

Altres activitats

Amb motiu de l’Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics, la Facultat de Ciències de la Universitat d’Alacant també col·labora en el concurs «Apadrina un element» organitzat per la Secció Territorial d’Alacant de la Reial Societat Espanyola de Química (RSEQ). Aquest concurs, dirigit a estudiants de Batxillerat, cicles formatius i de 2n de l’ESO, consisteix en la realització d’un projecte multimèdia sobre qualsevol dels elements de la taula periòdica. El primer premi està dotat amb 500 euros, el segon amb 300 euros, el tercer amb 200 euros, i 100 euros per al quart i cinquè premi. A més, se seleccionaran tres pòsters premiats amb 100 euros cadascun. El lliurament de guardons tindrà lloc el mes vinent de maig del 2019 a la Universitat d’Alacant.


201