- El Consell ha invertit 30 milions en el posttransvasament Xúquer-Vinalopó mentres la bassa estatal de San Diego seguix sense estar operativa
El conseller d’Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca, Miguel Barrachina, ha visitat les obres de la bassa d’emmagatzematge i regulació d’aigües per a reg Salse III, en el terme municipal de Beneixama, a on ha valorat l’aposta de la Generalitat per les infraestructures hídriques que donen resposta real al camp valencià, davant de la inacció del Govern d’Espanya en instal·lacions clau per al territori.
Durant la visita, el conseller ha destacat la inversió de prop de 6 milions d’euros en esta actuació, que permetrà millorar la capacitat d’emmagatzematge i garantir el subministrament d’aigua per a reg en l’Alt Vinalopó.
“Esta és la diferència entre gestionar i no fer-ho. Ací estem construint una bassa que funcionarà, que respon a una necessitat real i que donarà servici als regants, mentres el Govern d’Espanya seguix sense donar solució a infraestructures que són fonamentals per a esta comarca”, ha assenyalat.
Així, la nova infraestructura tindrà una capacitat útil de 524.000 metres cúbics i donarà servici a 1.200 hectàrees de cultiu, principalment d’olivar, ametler i vinya, reforçant la viabilitat de les explotacions agràries de la zona. A més, permetrà disposar de reserves en èpoques de més demanda, reduir la dependència de bombaments a l’estiu i disminuir el consum energètic, amb impacte directe en els costos de producció i en la sostenibilitat del sistema.
A escassos quilòmetres d’esta actuació, el conseller ha denunciat la situació de la bassa de San Diego, una infraestructura estatal en la qual es van invertir 40 milions d’euros i que seguix sense estar operativa, a pesar de ser clau per al sistema hídric del Vinalopó.
“Mentres la Generalitat invertix 6 milions en una bassa que prestarà servici des del primer dia, el Govern d’Espanya manté sense ús una infraestructura essencial per a milers d’hectàrees de regadiu”, ha afirmat.
Barrachina ha lamentat que el Ministeri per a la Transició Ecològica haja fixat l’inici de les obres d’impermeabilització de la bassa de San Diego de Villena per a l’any 2028, segons la resposta oficial remesa a preguntes formulades en el Senat.
“Es tracta d’una infraestructura estratègica vinculada al transvasament Xúquer-Vinalopó la rehabilitació del qual és reclamada pels regants des de 2018. No podem acceptar que una infraestructura essencial per al futur hídric d’esta terra continue acumulant retards injustificats durant anys”, ha assenyalat el conseller.
Increment d’un 60 % per a la inversió en infraestructures hídriques
El conseller ha emmarcat l’actuació de la Conselleria en l’esforç inversor de la Generalitat en la província d’Alacant, que supera els 40,9 milions d’euros en els últims cinc anys en actuacions de modernització de regadius i infraestructures hidràuliques.
En este context, ha destacat que la Generalitat ha incrementat un 60 % la inversió en infraestructures hídriques i modernització de regadius en esta legislatura, fins a arribar als 99 milions d’euros, amb l’objectiu de consolidar un model més eficient, competitiu i sostenible en la Comunitat Valenciana.
“Estem invertint perquè l’aigua arribe a on faça falta, amb infraestructures que funcionen i que responen a les necessitats reals del camp valencià”, ha assenyalat.
El conseller ha conclòs defenent que la política hídrica del Consell es basa en la inversió útil, la planificació i el suport directe als regants i ha sentenciat que “davant dels qui no actuen, este Consell aposta per obres que s’acaben, que funcionen i que donen solucions”.







