Actualitat de l´Alt Vinalopó, el Vinalopó Mitjà, l´Alcoià, El Comtat i l´Alacantí
Cocentaina

Els Moros i Cristians omplin els carrers de Cocentaina

Un any més s’ha complit la tradició, un any més Cocentaina ha vibrat amb la seua Primera Diana. Abans de les 06:00 la Plaça de la Vila ja estava plena de gent pillant lloc per a observar de propet la secular cerimònia. Després de l’Àngelus i la Missa de Campanya, la Filà del Capità Cristià, la Filà Creuats, arrancava la Diana contestana als sons del pasdoble Alberri (José Insa Martínez, 1965), magistralment interpretat per la Societat Musical “La Lira” de Quatretonda. Una rere altra, les 16 filaes contestanes han girat les seues esquadres al balcó de l’Ajuntament i han completat el llarg recorregut de la Diana.

L’última filà en desfilar, com és tradició, ha sigut la Filà Bequeteros, que amb la seua particular forma d’arrancar, ha arrancat tots els aplaudiments de la plaça a les ordres del seu formador, Andrés Palací Moncunill i als sons del seu ineludible himne: El Bequetero (Gustavo Pascual Falcó, 1942). A migdia, acabada la Diana, ha tingut lloc l’Ambaixada del Contrabando entre Contrabandistes i Maseros.

Després de dinar a les 19:00, començava l’Entrada de Moros i Cristians. La Filà Creuats, amb el Capità Cristià, Germán Palací Miñana, al capdavant, ha sigut l’encarregada d’inaugurar la desfilada amb un espectacular boato. Després, ha sigut el torn d’Almogàvers, Gentils i Cavallers de Llúria, que han donat pas a la Filà Contestanos, la filà que ostenta la bandera cristiana en la persona de la jove Olimpia Cerdà. Han oferit un gran boato, amb un fil narratiu molt elaborat que posa a la dona i la convivència entre cultures al centre. Contrabandistes, Cavalleria Ministerial i Maseros han posat el punt i final al bàndol cristià.

 

A continuació, ja de nit, els moros han fet la seua entrada a la Vila Comtal, començant per la filà del capità moro, Ignasi Belda, la Filà Manta Roja. La filà més antiga de Cocentaina ha fet en el seu boato un homenatge a la història familiar del capità. Darrere d’ells han desfilat Mudèjars, Guàrdia Jalifiana, Kabilenyos, Bequeteros, Llana i Muladís. Per últim, era el torn de la filà de l’abanderat moro, Diego Pascual, la Filà Berebers “els Borts”, que amb el lema “Lluna de Sant” han posat la cirereta del pastís en una entrada per al record.


198