Alacant. Dijous, 12 de juliol de 2018
La societat actual experimenta un desig creixent de les persones adultes grans per a trobar alternatives per a les cures de llarga durada, amb la qualitat i la calidesa dels grups humans. Amb lobjectiu de respondre a aquesta necessitat i oferir possibles alternatives, la Seu Ciutat dAlacant (C/ Sant Ferran, 40) acollirà demà divendres 13 de juliol les jornades Maduresa i Cohousing, construint alternatives. Lesdeveniment naix com a iniciativa dels Departaments de Sociologia II; Treball Social i Serveis Socials de la UA i del Departament de Projectes Arquitectònics de la Universitat de Sevilla, interessats en les alternatives innovadores que promou el cohousing o habitatge col·laboratiu, en el qual convergeixen aspectes socials i arquitectònics.
La inauguració, demà a les 9 hores, estarà presidida per Jorge Olcina, director de la Seu, Clarissa Ramos-Feijóo, professora de Treball Social UA i delegada a la Comunitat Valenciana de Fundació Pilars per a lAutonomia Personal, Prudencio López, Associació Sèniors Vida Sostenible, i Javier Mira Grau, vicedegà del grau en Treball Social.
En el transcurs de la jornada, experts de làmbit de larquitectura, la intervenció social i la gerontologia, tant del sector acadèmic, de la iniciativa social i de ladministració pública, exposaran les seues experiències amb iniciatives innovadores en aquest àmbit que sestan duent a terme en diferents territoris de lEstat. Aquestes opcions requereixen duna planificació que abraça des dels aspectes econòmics fins als dels habitatges, passant per la creació de xarxes de col·laboració, xarxes socials, comunitats de persones majors o intergeneracionals.
Les jornades tenen la col·laboració de la Fundació Pilars per a lAutonomia Personal, entitat amb la qual la UA té signat un conveni de col·laboració per a aprofundir en lexpansió del model datenció integral i centrat en la persona, i amb lorganització Sènior Vida Sostenible, responsable dels grups de cohousing que sestan gestant a la província dAlacant.
Programa
09.00-09.30 Inauguració
Jorge Olcina Cantos. Director de la Seu Universitària a Alacant (UA).
Clarissa Ramos-Feijóo. Professora de Treball Social UA i delegada a la Comunitat Valenciana de Fundació Pilars per a lAutonomia Personal.
Prudencio López Vicedo. Associació Sèniors Vida Sostenible.
Javier Mira Grau, vicedegà del grau en Treball Social
09.30-11.00 CONCEPTUALITZANT LHABITATGE COL·LABORATIU (COHOUSING I ALTRES MODELS). PRÀCTIQUES REALS
Vídeo testimonial.
Javier del Monte Diego. Arquitecte de lAsociación Jubilares. Madrid
Ramón de la Ossa Pérez i Silvia Barroso Armero. Apartaments Intergeneracionals, Plaça Amèrica. Alacant.
Paloma Rodríguez Villegas. Trabensol, centre social de convivència per a persones grans.
Gaspar Mayor Pascual. Gerent del Patronat Municipal de lHabitatge, Alacant.
11.00-11.30 DESCANS
11.30-12.30 ARQUITECTURA SALUDABLE PER AL CURS DE LAVIDA (MADURESA I INTERGENERACIONALITAT)
Taula redona darquitectes. Moderada per Andrés López Fernández. Professor al Dept. de Projectes Arquitectònics a la Universitat de Sevilla:
Rogelio Ruiz Martínez. Arquitecte Ecohousing Madrid
Rafael Hernández Sánchez. Arquitecte. Indi Arquitectura. Equip SeniorsVidaSostenible
María del Carmen Martínez Quesada. Professora en el Dept. de Projectes Arquitectònics de la Universitat de Sevilla.
José Miguel Esquembre Menor. Arquitecte saludable. Expresident dArquitectes sense Fronteres. Equip Sèniors Vida Sostenible
12.30-12.45 DESCANS
12.45-14.00 VIABILITAT DE LHABITATGE COL·LABORATIU. ACÍ I ARA. DESAFIAMENTS
La atención a la Dependencia: Pilar Rodríguez. Presidenta Fundació Pilares y Inversión económica. Posibilidades. Prudencio López Vicedo. Coordinador Sèniors Vida Sostenible Sòls Municipals.
Casos pràctics: Antonio Martínez Gómez. Gerent de Pimesa
14.00-14.30 CLAUSURA
Clarissa Ramos-Feijóo. Professora Treball Social en la UA i Fundació Pilars per a lAutonomia Personal.
Representació de lAjuntament Alacant.
Diana Gil González. Directora del Secretariat de Responsabilitat Social, de la Universitat dAlacant.


