Actualitat de l´Alt Vinalopó, el Vinalopó Mitjà, l´Alcoià, El Comtat i l´Alacantí
Generalitat Valenciana

Educació reforça l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials i amplia la cobertura de l’atenció educativa domiciliària

La Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats ha presentat este dijous en mesa sectorial, amb els sindicats de l’ensenyança pública, i en mesa de seguiment, amb els de l’ensenyança concertada, les tres resolucions que fixen les instruccions d’inici del curs 2026-2027 per a les unitats específiques en centres ordinaris (aules UECO), els col·legis d’educació especial i l’atenció educativa domiciliària i hospitalària.

Les tres propostes pretenen continuar avançant en la resposta educativa a l’alumnat més vulnerable del sistema i les seues novetats responen a demandes plantejades per les famílies i els centres.

 

Reducció de ràtio a l’aula de referència de les UECO

La instrucció de les unitats específiques en centres ordinaris incorpora la reducció de la ràtio de l’aula ordinària de referència, en ocasió de vacant, per a l’alumnat matriculat en estes unitats.

Segons ha explicat la directora general d’Innovació i Inclusió Educativa, Xaro Escrig, “la mesura dona resposta a una demanda històrica del sector i al mateix temps permet oferir una atenció més ajustada a l’alumnat amb necessitats educatives especials que compartix grup de referència amb la resta dels seus companys i companyes”.

Més flexibilitat en l’atenció educativa domiciliària

Una altra de les novetats del pròxim curs radica en la garantia per part de la Conselleria d’Educació que no hi haurà límit de termini per a la valoració de sol·licituds d’alumnat amb malalties cròniques o circumstàncies sobrevingudes degudament justificades. “Sense dubte, és un avanç significatiu que dona cobertura a l’alumnat que es trobe en estes circumstàncies”, ha explicat Escrig que també ha afegit que “fins al present curs, el termini de sol·licitud de l’atenció educativa domiciliària es tancava dos mesos abans de la finalització del curs escolar. A partir del curs 2026-2027, es podrà sol·licitar encara que el termini ordinari haja finalitzat”.

D’altra banda, les instruccions per als centres d’educació especial mantenen la línia dels últims cursos. Entre les mesures que es consoliden, destaca la possibilitat de permanència de l’alumnat un any més en estos centres, una mesura molt valorada per les famílies des de la seua aplicació.

“El nostre objectiu és que cap alumna o alumne veja limitat el seu dret a l’educació per les seues necessitats especials, per una malaltia o per circumstàncies personals sobrevingudes. Estes novetats reforcen una xarxa d’atenció que posa la persona en el centre i acompanya les famílies en cada etapa del procés educatiu”, ha assenyalat la directora general.


211