Actualitat de l´Alt Vinalopó, el Vinalopó Mitjà, l´Alcoià, El Comtat i l´Alacantí
UA

El programa d’Investigació en Docència Universitària supera tots els registres en la seua sisena edició

La sisena edició del programa Xarxes d’investigació en Docència Universitària de la Universitat d’Alacant selecciona 273 propostes que impliquen més de 2.000 participants de tots els centres, Facultats i Escola Politècnica Superior.

Alacant. Dimecres, 1 de febrer de 2017

El programa Xarxes d’Investigació en Docència Universitària de la Universitat d’Alacant que impulsa l’Institut de Ciències de l’Educació arriba a la seua sisena edició mantenint la tendència creixent de participació des dels orígens en el curs 2001-2002. En total enguany s’han seleccionat un total de 273 propostes que impliquen la participació de 2.283 professionals, entre professorat de la UA, alumnat, PAS i especialistes forans, de tots els centres, Facultats i Escola Politècnica Superior.

El programa Xarxes-I3CE manifesta la vocació de la Universitat d’Alacant, des del Vicerectorat de Qualitat i Innovació Educativa i a través de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE), per la millora de la qualitat i la innovació educativa en l’Educació Superior. El programa Xarxes-I3CE parteix de la idea que la qualitat educativa s’assenta en la investigació rigorosa i en la innovació per a millorar la relació docent/discent, la creació i la transferència de coneixement al servei de la millora de l’educació.

El vicerector de Qualitat i Innovació Educativa, Francisco Torres, destaca que “aquest programa permet que un dels eixos essencials de la missió de la Universitat, com és la docència, s’integre amb la investigació, la transferència del coneixement, i la creació de grups d’investigació especialitzats. Al mateix temps, és necessari crear, promoure i reflexionar sobre les bones pràctiques en el procés d’ensenyament-aprenentatge per a desenvolupar entorns i formats educatius que contribuïsquen de manera significativa a la innovació educativa”.

Aquesta convocatòria del Programa Xarxes-I3CE atén projectes d’investigació en innovació i desenvolupament d’experiències, tècniques, mètodes, conceptes, entorns, formats, anàlisis, disseny, elaboració i experimentació, concepció i implementació d’estratègies i valors, metodologia i organització docents/discents, de manera cooperativa. L’objectiu se centra a explorar i proposar accions que facen repensar els processos d’ensenyament i aprenentatge universitaris des d’una perspectiva realista, racional i innovadora.

La directora de l’Institut de Ciències de l’Educació, Rosabel Roig, assenyala que “es pot dir que es tracta de la punta de llança de l’aportació del professorat de la UA en aquesta investigació, aplicada a la docència i a la societat, amb la finalitat de millorar la qualitat de l’Educació Superior Pública”.

Novetats

Roig ha destacat que, en la convocatòria actual del programa, “es consolida i potencia l’assistència i l’assessorament tècnic a les Xarxes per part de l’ICE. S’ha dotat aquesta convocatòria d’una nova modalitat, específicament referida al desenvolupament i la implementació de metodologies basades en l’ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), o les denominades TAC (Tecnologies de l’Aprenentatge i la Comunicació). I, en general s’ha potenciat l’atenció a l’aplicació de les TIC en tot el procés i modalitats. S’ha dissenyat un cronograma i un seguiment més pautat pel que fa al desenvolupament de les Xarxes i la memòria i els resultats d’aquestes, amb la finalitat que la Investigació i el Desenvolupament redunden en una innovació i una transferència a la societat més efectives si escau”.

“El Programa Xarxes-I3CE pretén millorar l’eficiència d’activitats d’innovació i investigació, el seu enfortiment i consolidació en una cultura col·laborativa de reflexió, diàleg i desenvolupament de propostes. I tot sembla indicar que el Programa Xarxes-I3CE puga ser útil per a això”, apunta Rosabel Roig.

Publicació

A més de les memòries finals que resulten de l’activitat de cada Xarxa, que es publicaran el portal del Programa Xarxes-I3CE del web de la UA (Vicerectorat de Qualitat i Innovació Educativa), també es publicaran –prèvia superació de la prescriptiva revisió per parells o peer review— resultats de la investigació en forma d’article d’investigació en un volum que serà editat per l’Editorial Octaedro. Es tracta d’una editorial de gran prestigi en la investigació educativa i d’una alta indexació i impacte inqüestionable. De fet, es troba en el primer quartil (Q1) en l’índex de referència Scholarly Publications Index del CSIC [SPI-CSIC].

La publicació d’un article d’investigació assegura no solament un alt rendiment curricular per als investigadors participants en el Programa Xarxes-I3CE i per a aquest mateix, sinó que a més garanteix una gran difusió nacional i internacional dels resultats de la investigació feta en les xarxes.

Notícies relacionades:

La innovació educativa universitària es dóna cita a la Universitat d’Alacant a partir de dijous

Innovar per a millorar la docència universitària


203