Actualitat de l´Alt Vinalopó, el Vinalopó Mitjà, l´Alcoià, El Comtat i l´Alacantí
UA

La UA investiga l´eliminació de contaminants emergents nocius per a la salut i el medi ambient en plantes depuradores

La UA investiga l´eliminació de contaminants emergents nocius per a la salut i el medi ambient en plantes depuradores

Emmarcat en un projecte europeu, l´Institut Universitari de l´Aigua i les Ciències Ambientals desenvoluparà un sistema eficient i sostenible en una planta pilot a Benidorm

Alacant. Dimecres, 19 d´octubre del 2016
Des que es van detectar restes de productes farmacèutics en el medi aquàtic, l´impuls de tecnologies capaces d´eliminar aquestes substàncies ha suposat tot un repte. De fet, els efectes d´aquests contaminants, anomenats emergents (CEs), són potencialment nocius per a la salut humana i el medi ambient.
És per açò, que amb l´objectiu d´oferir una tecnologia eficient i sostenible per a l´eliminació de CEs en un 99%, l´Institut Universitari de l´Aigua i les Ciències Ambientals (IUACA) de la Universitat d´Alacant participa des de setembre en el projecte europeu LIFE “Empore”, juntament amb entitats i empreses del sector de la Comunitat Valenciana i l´institut per a la formació sobre l´aigua de la Unesco (Holanda).
Les aigües residuals són el principal focus de contaminants emergents, raó per la qual desenvolupar una tecnologia per a l´eliminació d´aquests en plantes de tractament és una prioritat per a la Unió Europea. “Pretenem aconseguir reduccions inferiors al límit de qualitat establides en directives europees per a plastificants, insecticides, herbicides i surfactants; i reduccions del 99% de la concentració inicial per a compostos no regulats, principalment medicaments d´ús generalitzat en la societat”, apunta l´investigador i coordinador de Projectes i Desenvolupament de l´IUACA, Daniel Prats.
En aquest sentit, malgrat que hi ha compostos sotmesos a regulacions ambientals, altres substàncies com a antibiòtics, analgèsics, antiinflamatoris, hormones, antidepressius entre d´altres, han de ser tractades i regularitzades. “A més d´estudiar la situació i els efectes de substàncies i contaminants emergents a Europa i analitzar tota la normativa i resultats científics, el projecte “Empore” avaluarà els sistemes d´eliminació per a una sèrie de contaminants seleccionats en una planta pilot situada a Benidorm”, explica Prats.
Destinació turística més important i coneguda d´Espanya, la població resident al llarg de l´any a Benidorm reuneix un perfil d´edat avançada que ingereix productes farmacèutics habitualment. “Una localització idònia per a avaluar l´impacte socioeconòmic i ambiental de la planta pilot transferible a altres llocs d´Europa identificats amb una situació similar quant a contaminants emergents”, hi afig l´investigador de la UA.

Participants
Coordinat pels Laboratoris Tecnològics de Llevant, aquest projecte té la participació, a més de la Universitat d´Alacant, de l´Instituto Tecnológico Metalmecánico (AIMME), CONSOMAR, UNESCO-IHE (Institute for Water Education), i l´entitat pública de sanejament en aigües residuals de la Comunitat Valenciana EPSAR.
El Programa de Medi Ambient i Acció pel Clima LIFE, al qual pertany aquest projecte, és l´únic instrument financer de la Unió Europea dedicat de forma exclusiva al medi ambient. El seu objectiu general per al període 2004-2020 és contribuir al desenvolupament sostenible i a l´assoliment dels objectius i les metes de l´Estratègia Europa 2020 i de les estratègies i els plans pertinents en matèria de medi ambient i clima.
Peu de foto 1: Daniel Prats, coordinador de Projectes i Desenvolupament de l´Institut Universitari de l´Aigua i les Ciències Ambientals de la UA.
Peu de foto 2: Primera reunió de socis que va tenir lloc a Brussel•les el passat mes de setembre per a fixar les activitats del primer any.


205