Lequip liderat pel químic-tecnòleg Rubén Costa de lIMDEA Materials (Madrid) i els químics Jesús Berenguer de la Universitat de La Rioja i Javier García de la Universitat dAlacant ha superat amb aquest treball un dels esculls més grans en lavanç cap a noves fonts dil·luminació artificial més saludables
La investigació sha publicat en Materials Horizons, revista de referència en el camp daplicacions de nous materials
Alacant, 11 doctubre de 2018
Lalt contingut de llum blava que presenten els LED actuals pot ser lesiu per a la retina humana, especialment per als xiquets, i té un impacte negatiu en la química del cervell. Rubén Costa, investigador de lInstitut IMDEA Materials de Madrid; Elena Lalinde i Jesús Berenguer, de la Universitat de la Rioja, i Javier García, de la Universitat dAlacant, han aconseguit produir un material semblant a larena (nanopartícules de sílice) que emet una llum blanca de gran qualitat per a una nova generació de LED híbrids. En eliminar la llum blava, larena produïda pels investigadors espanyols evita els riscos per a la salut que tenen els LED actuals. El desenvolupament de noves nanopartícules de sílice que emeten llum és un dels camps més competitius i amb més aplicacions en la investigació de noves fonts de llum artificial, ja que a més de reduir limpacte negatiu sobre la vista poden fabricar-se més respectuosament amb el medi ambient.
Dins daquest camp, els investigadors de la Universitat de La Rioja i de la Universitat dAlacant són experts en lús de la química de la coordinació anomenada sol-gel, una tècnica que permet preparar òxids metàl·lics amb noves propietats. Per la seua banda, Rubén Costa, un dels líders internacionals en el disseny de dispositius luminescents, com els LED, i en el desenvolupament de lenergia fotovoltaica, investiga les propietats daquests òxids juntament amb el grup que lidera a IMDEA Materials.
Laportació fonamental daquest treball és que sha aconseguit produir llum blanca, que destaca per lestabilitat que té, la qualitat excel·lent i que no danya la vista. Fins ara, altres investigadors havien aconseguit produir materials semblants que emetien llum verda, blava o roja, però no blanca que és el color clau per a la seua explotació futura. A més, els LED preparats amb aquest nou material presenten un rècord destabilitat molt per damunt dels que shavien desenvolupat amb anterioritat en altres colors. La llum que emeten aquests nous LED és molt semblant a la llum solar, la qual cosa fa que també siga més saludable. Linterès pràctic daquesta arena emissora de llum blanca és que podria substituir els actuals filtres de color basats en terres estranyes com litri, lextracció i lexplotació del qual causa importants efectes negatius sobre el medi ambient.
El treball daquest equip de pioners espanyols ha sigut publicat per la revista Materials Horizons, una de les revistes científiques internacionals més important en el camp de les aplicacions de nous materials.


