Alacant. Dimarts 29 de gener de 2019. El director de Cultura de la UA, Faust Ripoll, el regidor de Cultura de lAjuntament dAlcoi, Raül Llopis, i la coordinadora dactivitats culturals del Campus de la UA a Alcoi, Majo Pallarés, han presentat avui en roda de premsa el nou programa dactivitats acadèmiques i culturals dissenyades per la UA per als pròxims mesos de febrer a juny, al Campus de la Universitat dAlacant a Alcoi. Les activitats culturals tenen el patrocini de la Fundació Mutua Levante, amb dues propostes teatrals i dues exposicions.
La programació teatral començarà el pròxim 11 de febrer al Teatre Principal dAlcoi amb lobra teatral Los Figurantes, interpretada per lAula de Teatre de la Universitat Permanent de la UA, una adaptació de la divertida comèdia del dramaturg José Sanchis Sinisterra, dirigida per Elizabeth Sogorb. La cita teatral següent serà al Teatre Calderón dAlcoi el 13 de març, amb Hécuba, de Eurípides tragèdia grega dirigida per Pascual Carbonell posada en escena per lAula de Teatre Clàssic de la UA.
En lapartat expositiu, lAula dExposicions de la Cambra de Comerç dAlcoi, allotjarà dues mostres de producció pròpia de la UA: «Llenguatge per a la Igualtat. No té nom!» (del 4 de febrer al 25 de març) i «Humor social: prometre fins a ficar» (de l1 dabril al 27 de maig). «Llenguatge per a la Igualtat» exposa diversos panells comissariats pel Centre dEstudis de la Dona de la UA, a través dels quals es presenta la realitat de les dones que són la meitat del món, no un simple col·lectiu o grup social, amb totes les diferències i tota la diversitat que tenen. La meitat del món a les quals el llenguatge causa greuges comparatius. La mostra és una aposta per un llenguatge per la igualtat en la comunicació, un llenguatge en què les dones i el femení tinguen el seu espai just i equitatiu. La segona proposta expositiva «Humor social. Prometre fins a ficar» compta amb lhumorista gràfic Enrique Pérez com a comissari de la mostra, qui assegura que el tema és especialment atractiu ja que planteja, a través de lhumor, «no caure en la resignació del discurs de la desesperança ni tampoc acceptar uns governants que shan convertit en majordoms del capital». Dibuixos dautors internacionals han sigut triats per a donar forma a lexposició. Entre els autors que exposen la seua particular visió trobem humoristes gràfics com Angelines, Ermengol, Forges, Junco, Malagón, Nano, Ortuño, Sebas, Zulet, entre daltres que han volgut donar els seus treballs a aquesta exposició de compromís i denúncia social a través de lhumor.
Jornades, conferències i taules redones
A més de les propostes de caire cultural, es faran al Campus dAlcoi altres activitats de caràcter formatiu, complementàries a la formació reglada que desenvolupa la UA a Alcoi.
Entre aquestes propostes estan la Jornada Tècnica de Cohesió Social (el 25 de febrer); les Jornades Fons Orals: Un instrument per a lEstudi i Recuperació del Passat recent (de l11 de febrer al 15 dabril); i una jornada que, com a part del Congrés Juan Gil Albert, es desenvoluparà a Alcoi el 6 dabril.
De la mateixa manera, durant el mes de juliol, simpartiran al Campus dAlcoi cursos específics integrats en el programa de Cursos dEstiu Rafael Altamira de la UA, durant el mes de juliol.
Dossier d’activitats
TEATRE
Los Figurantes
11 de febrer a les 20 hores. Teatre Principal dAlcoi. Entrada amb invitació (recollida en UA-Campus dAlcoi, Sant Francesc, 10 i una hora abans en taquilla)
Aula de Teatre de la Universitat Permanent de la UA (UPUA)
LAula de Teatre de la Universitat Permanent (UPUA) presenta una adaptació de la divertida comèdia del dramaturg José Sanchis Sinisterra, dirigida per Elizabeth Sogorb. Los Figurantes representa una societat insignificant que vol significar. Es queixa, es posa en marxa, sorganitza, es revela per a aconseguir-ho i, quan té loportunitat daconseguir-ho, no shi decideix. No és capaç dassumir la responsabilitat: el protagonisme. Jugant amb la fórmula del metateatre, aquesta comèdia està dividida en dos actes, i composta per diàlegs àgils i directes amb un llenguatge col·loquial i escenes corals majoritàriament, que fan al·lusions als camerinos i a lexterior del teatre en els diàlegs… Però entre riallada i riallada, lobra planteja una pregunta per a la reflexió: realment som nosaltres els qui dirigim la nostra vida pròpia? Lobra va ser estrenada per primera vegada lany 1989 al Teatre Rialto de València i ha sigut adaptada i representada per nombroses companyies de teatre durant aquests anys.
José Sanchis Sinisterra, dramaturg i director de lescena espanyola contemporània, nascut a València lany 1940, és un dels autors més premiats i representats del teatre espanyol contemporani i un gran renovador descena espanyola. Vinculat a lestudi i a lensenyament de la literatura, ha reivindicat sempre la doble naturalesa literària i escènica del text dramàtic. Entre els diversos guardons conquistats destaquen el Premi de Teatre Carlos Arniches (1968), Premi Nacional de Teatre (1990), Premi Federico García Lorca de Teatre (1991), Premi dHonor de lInstitut del Teatre de Barcelona (1996), Premi Max al Millor Autor (1998 i 1999), Premi Nacional de Literatura Dramàtica (2003), Premi Life Achievement Award del XXIII International Hispanic Theatre Festival de Miami (2008), Medalla del Centre Llatinoamericà de Creació i Investigació Teatral (2010), entre daltres. Actualment dirigeix el Nuevo Teatro Fronterizo, amb seu a Madrid. És autor de més de quaranta textos teatrals, entre originals, adaptacions i dramatúrgies, dels quals destaquen Terror y miseria en el primer franquismo (1979), Ñaque o De piojos y actores (1980), ¡Ay, Carmela! (1986), El lector por horas (1996), Flechas del ángel del olvido (2004) i Próspero sueña Julieta (o viceversa) (2010).Molts dels seus textos han sigut estrenats pel Teatro Fronterizo, una agrupació amb seu a la sala Beckett de Barcelona de la qual va ser fundador i director des del 1988 fins al 1997. Gran part de les seues obres han sigut traduïdes, estrenades i publicades a França, Alemanya, Anglaterra, Portugal, Itàlia, Grècia, Bèlgica, Holanda, Suïssa i Rússia, entre altres països. A més, els seus textos teatrals es representen regularment en diversos països dIberoamèrica.
Hécuba, de Eurípides
13 de març a les 20 hores. Teatre Calderón dAlcoi. Entrada amb invitació (recollida en UA-Campus dAlcoi, Sant Francesc, 10 i una hora abans en taquilla)
Aula de Teatre Clàssic de la UA
LAula de Teatre Clàssic de la UA posarà sobre les taules lobra Hécuba de Eurípides és una gran història de grans dones, basada en la traducció de Juan Antonio López i dirigida per Pascual Carbonell. La tragèdia dEurípides està ambientada en la guerra de Troia, però comptada des del punt de vista de les dones, que sempre són les grans perdedores. Els homes moren en el camp de batalla, i es converteixen per això en herois, però elles són les que ho perden tot, fins i tot la seua llibertat pròpia. Hècuba és la història duna lloba, duna mare coratge que és capaç, tot i que ho ha demanat tot, de traure forces de les seues entranyes per a fer justícia. Pascual Carbonell presenta aquest relat com una representació que permet desenvolupar dins i fora de lescenari tots els elements que formen part de lart escènic. Declamació, ball, música i cant estaran presents al llarg de lobra. Segons paraules del director «Eurípides situa lacció del seu text en el Querosens traci, al costat del mar. El mar és per al nostre muntatge un element més, un personatge més, perquè vivim a Alacant al costat dun mar que també va viure lhorror de la guerra, un horror i les seues conseqüències que ens fan compartir un sentiment viscut o pròxim. Perquè el mal, el maltractament i el sentiment dimpotència, els trobem al llarg de la història i molt a la vora, en qualsevol lloc. Per això el teatre grec és actual, perquè tracta temes universals que mai passaran de moda i que toquen directament lésser humà des del més profund». La guitarra espanyola, la percussió (calaix, bongos), els pals i les sabates, seran els instruments utilitzats per a interpretar la música daquest espectacle, amb ritmes i bases de percussió formats exclusivament per als diferents moments musicals. La música formarà part del desenvolupament de lobra.
EXPOSICIONS
«Llenguatge per a la Igualtat. No té nom!»
Del 4 de febrer al 25 de març. Comissari: Centre dEstudis sobre la Dona de la UA
Les dones són la meitat del món, no un simple col·lectiu o grup social. La meitat del món amb totes les seues diferències i tota la seua diversitat. La meitat del món a les quals el llenguatge causa greuges comparatius. La mostra és una aposta per un llenguatge per la Igualtat en la Comunicació, un llenguatge en el qual les dones i el femení tinguen el seu espai just i equitatiu, a través de 30 obres exposades.
XV Mostra dHumor Social «Prometre fins a ficar»
De l1 dabril al 27 de maig. Comissari: Enrique Pérez
Lhumorista gràfic Enrique Pérez, comissari de la mostra, assegura que el tema daquesta edició és especialment atractiu ja que planteja, a través de lhumor, «no caure en la resignació del discurs de la desesperança ni tampoc acceptar uns governants que shan convertit en majordoms del capital». Un total de 95 dibuixos de 50 autors internacionals han sigut triats per a donar forma a lexposició. Entre els autors que exposen la seua visió particular trobem humoristes gràfics de la talla dAngelines, Ermengol, Forges, Junco, Malagón, Nano, Ortuño, Sebas, Zulet, entre altres que han volgut donar els seus treballs a aquesta exposició de compromís i denúncia social a través de lhumor. Els caricaturistes que hi participen analitzen els successos actuals amb una visió crítica i sensibilitzen lespectador en els més variats aspectes socials. En edicions anteriors van centrar la mirada en temes com una generació perduda o dues, la desocupació juvenil, el maltractament a les dones, la corrupció, la intolerància, la importància de la lectura, la discriminació, la crisi de valors, els desnonaments i altres aspectes on, amb els elements de lhumor i la sàtira, es qüestionen les causes de múltiples manifestacions que afecten el desenvolupament social.
JORNADES, CONFERÈNCIES I TAULES REDONES
Jornada Les Fonts Orals: Un Instrument per a lEstudi i Recuperació del Passat Recent
De l11 de febrer al 15 dabril 18 a 20 hores.
Director: José Ramón Valero. Dept. Geografia Humana de la UA
La jornada se centra en la introducció a lús de la font oral en les investigacions; el coneixement i aplicació de mètodes i tècniques en lús de la font oral, amb una atenció especial a lentrevista intensa; i la vinculació de la font oral amb la recuperació de la memòria de lentorn i amb la investigació de diversos temes de la cultura local; com també lanàlisi de les possibilitats daplicació de les fonts orals a lestudi concret de la cultura dAlcoi i el seu entorn pròxim.
Programa:
11 de febrer: José R. Valero: «Las fuentes orales como forma de investigación singular»
18 de febrer: José R. Valero: «Ejemplos concretos de utilización para estudios locales»
25 de febrer: Carmen Agulló: «Els tresors vius: dones, educació i fonts orals»
4 de març: José R. Valero: «Elaborar un proyecto con fuentes orales»
11 de març: José R. Valero: «Antes de la entrevista: la búsqueda de la información previa»
18 de març: Raquel Ferrero: «Entrevistar: mètodes i experiències a lArxiu de la Memòria Oral Valenciana-Museu de la Paraula».
25 de març: José R. Valero: «La entrevista: técnicas y problemas»
1 dabril: José R. Valero: «Después de la entrevista: la transcripción»
8 dabril: Mercedes Guijarro: «Cómo documentar las fuentes orales »
15 dabril: A. Beneito- JL. Santonja: «Las fuentes orales en Alcoi»
Congrés Internacional «Vibracions de Juan Gil-Albert: la fascinació de la constància» (XXV aniversari de la mort de Juan Gil-Albert)
Jornada a Alcoi: 6 dabril
Lany 2019 es compleixen vint-i-cinc anys de la mort de lescriptor Juan Gil-Albert i, com a homenatge a la seua memòria i a la seua obra literària, lInstitut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert, la Diputació dAlacant, i la Universitat dAlacant, a través del Centre dEstudis Literaris Iberoamericans Mario Benedetti, convoquen el Congrés Internacional «Vibracions de Juan Gil-Albert: la fascinació de la constància», que tindrà lloc del 3 al 6 dabril entre les ciutats dAlacant i Alcoi.
Aquest congrés serà presidit pel poeta valencià Francisco Brines i tindrà les ponències convidades descriptors i investigadors com Luis Antonio de Villena, Manuel Aznar, Guillermo Carnero, Alberto Conejero i, molt probablement, Luis García Montero.
El programa i lhorari definitiu del congrés es farà públic el 25 de febrer en: https://web.ua.es/va/congresogilalbert/


